Followers

Friday, April 17, 2009

ujian tuhan...

Adoiiii…..

Dugaan drp Allah.

Sebelum kelas bersama Irfan,

makan nasi bungkus yg dibeli sejak pagi…

konon-kononya takut membazir…

Sedangkan nasi ayam masakan bibik sudak terhidang di atas meja.

Semasa sedang mengajar, dah terasa perut memulas, still okey…

Bila habis jer kelas…

Perut mula memulas..

Kaki mula berulang ketandas..

Dan mulut mengeluarkan angin ….oukk….oukk..

Then, suruh Aliaa urut belakang….

Kemudian naseef mengambil tempat


ingat semula masa ajar Bio dulu…

'Kalau bacteria masuk kedalam system pencernaan.

Badan akan mengambil tindakan untuk keluarkannya

Sama ada cirit birit, atau muntah…atau kedua-duanya sekali….’

So, sebelum solat Asar

Ku cuba muntahkan semua yang ada..

Alhamdulillah…..terkeluar semua isi perut…

Oho….penat rupanya bila muntah ni…

Letih lesu seluruh badan

Lepas solat Asar..

Tidur sekejap..

Dengar ditelinga

suara Amar “Umi..nak air milo”

Then suara Adam “Umi..adam nak susu”

Tetapi mata pun tak dapat nak buka…

Ya Allah, kecil saja penyebabnya…

Tetapi kesannya hanya Tuhan yang tahu…

Tersedar semula
Bila Kak Ah mencuit bahuku

“Umi, dah masuk maghrib”

Dan Adam pun bersuara

‘Umi, makanlah ubat..”

Risaunya si kecil melihat umi..

Alhamdulillah.

Sekarang dah okey.....walau pun perut masih terasa tak selesa…

11 comments:

AZANI said...

kadang kadang perut sakit sikit, tapi effect ke atas kita dashat. Pernah sekali kena bloatness, angin terperangkap,nak baring tak selesa, nak duduk tak kena,nak berdiripun senget.

ミ-ザン mr. mzn said...

aii cekgu..
jago diri etep tuh~
huhu..

tchersally said...

Sis..standby 'charcoal' dlm bentul pil kat umah..charcoal atau arang dlm bahase melayu..sangat baik bertindak menyerap toxin dlm badan..tp jgn pulak gigit arang yang bakar BBQ tu pulak kih..kih..minum banyak2 ya elak dehidration..

cikgu_math said...

Azani>>
hanya yg pernah merasa jer yg tahu...kan!

Mzn>>
InsyaAllah....and TQ

tcherSally>>
kat mana nak dapatkan charcoal tu...farmasi ke...
tak pernah dengar!!

misz A.C.C.A said...

ciyok..caiyok umi... u r strong pretty lady...n mb, d ilness cause of us, our prangai make u in pain..huhu

the life of cikgu sue said...

Bila tak selesa di perut macam-macam penyakit lain akan datang.moga cepat semboh.

tchersally said...

ya..almost smua farmasi ada jual..warna itam (arang la katakan..)..kata kat dia nak beli tablet charcoal..

Neeza Shahril said...

memang letih bila kena macam tu. Perut sakit dan badan pun rasa sakit. Selalunya kalau di Malaysia, neeza minum 100+. Alhamdulillah.. dia neutrilize balik liquid dalam badan.. kat sini takde pulak 100+. Yang sewaktu dengannya tak sedap.. telan aje lah ubat yang doctor bagi.. tapi tak sedapppp...

Luna said...

kalo food poisoning mmg...menyeksakan...jd letih lesu seluruh badan..

kena minum air banyak2 la...

syareena said...

sya kerap muntah2 ni....

tapi bkn keracunan, klu letih bdn mula la....

loya2 je...yg pasti x prgnnt tau...

tp doc suke la tuduh2 huhu

cikgu_math said...

ACCa>>
???
penat ni...

cikgusue.>>
dah okey....tp masih letih lesu..

tchersally>>
TQ

Neeza>>
letih..
tp akak minum air sejuk jer..tak berapa suka rasa 100+

Luna>>
betul tu Luna...

Syareena >>
Angin pun mungkin muntah-muntah...
saja..doc nak gurau...