Followers

Friday, December 04, 2009

tribute untuk AJMT

bangun pagi tadi terasa sunyi... anak-anak semuanya tarik selimut selepas solat. Hujan-hujan begini, kalau baring-baring akan terzzzzzzzzzzzzzzzzzzlah jawabnya..
CM meredah alam maya dan ter'lepak' di blog roza. Sebenarnya dah beberapa jadi silent reader dia, tapi hari ni CM baca kisahnya dari awal.
Hmm.. menyebabkan terimbau kenangan lama.. kisah 27 tahun lepas.. masa menjadi freshie di UKM..dan umur pun hanya 19 tahun...

Nak jadikan cerita, masa daftar CM tidak diberikan skaf batik ( kerana kehabisan ) dan pada paginya sewaktu berkumpul, CM ditegur oleh Pengarah Suaikenal kolej disebabkan itu..
dan akhirnya dia sendiri yang menghulurkan skaf pada CM selepas itu..

Episode bermula selepas itu....
Kisah bermula dengan sekeping kad hari raya berwarna merah hati yang dipos daripada pejabat pos UKM.
CM tidak pernah bercakap dengannya secara direct atau one by one... mungkin disebabkan dia adalah pimpinan pelajar dibawah satu jamaah islam, dan CM juga dididik dengan tegas oleh arwah ayah, ( seorang ustaz dan juga pemimpin politik yang berpengaruh ) mengenai pergaulan lelaki & perempuan... (ha..ha.. itu yang menyebabkan che long bertunang masa form 4..he..he.. sorry che long.....!)
maka kami hanya berhubung melalui nota yang diletakkan didalam kotak surat (Lupa.. beberapa kali CM menerima surat daripadanya tetapi hanya beberapa kali CM balas...)


CM pernah disindir oleh kakak senior (orang kelantan juga) disebabkan hubungan ini.... tetapi CM tak kisah apa pun masa tu.., akhirnya CM tahu yang kakak tu adalah ex-nya. mereka putus sbb tidak mendapat restu keluarga kakak tersebut .....dulu-dulu orang kelantan susah untuk menerima orang luar jadi menantu!!
( CM pernah jumpa kakak ni semasa sama-sama menerima APC tahun 2003.... tapi tengok dari jauh jer, tak berani nak tegur..)

CM lupa bagaimana CM boleh berpisah dengannya.. tetapi bila dah agak ramai senior yang tahu kisah ini.....CM rasa tak selesa dan agak marah, seolah-olah dia nak main-main!
Bagi CM ( masih budak-budak masa tu... relationship kita tak perlu orang tahu, sedangkan dia dah menceritakan segala pada kakak senior.. mungkin untuk release tension sbb CM tidak melayannya dengan baik kut....)

Kenapa tidak melayannya?? sukar untuk dijelaskan.... bukan tidak ada rasa terdetik di hati.. tetapi semuanya kabur...
bila dia tanya jawapan.....CM senyap, Bila dia ajak berjumpa di PUSANIKA, CM angkut 4 orang kawan bersama.... sukar untuk dia berkomunikasi dengan CM sebenarnya..
Akhirnya dia senyap, dan CM senyap!!

Habis semester pertama, dia keluar dari UKM.... tak sempat nak habiskan honours, mungkin dah dapat kerja...., atau mungkin frust ( kata kawan CM, Nik) he..he..
...Dan CM terasa kecewa bila dapat tahu dari Kak Siti Hawa, bahawa katanya yang CM menolaknya kerana standard... dia dari fakulti Islam, sedangkan CM dari fakulti Sains

Selepas tu CM dapat tahu dia jadi pegawai HEP sementara di ITM Shah Alam. Jadi Kaunselor... dan kisah CM dengannya diceritakan pada studentnya yang sekampung dengan CM... masa tu baru CM tahu yang dia betul-betul frust dengan CM... ( eh, jahatnya aku, itu yang CM fikir masa tu... )

Kami berpisah sebelum ada hubungan yang betul-betul rapat..
Dan kami berpisah tanpa sebab...


Kisah ini yang memulakan CM menjadi remaja dewasa...
Tribute untuk AJMT dari masjid Tanah, Melaka.
(Pengarah Minggu Suaikenal Komsis C, UKM tahun 81/82 )

4 comments:

ckLah @xiiinam said...

Wah....ckLah pula yang tersenyum-seyum kemalu-maluan baca catatan ni.......teringat babak-babak serupa.



Cara orang zaman kita kan CM ;)

cm said...

senyum tak apa cklah...
jangan teresak-esak sudah...

TokNabe said...

Mungkin antara kenangan yg sukar dilupakan. Makin panjang hidup kita makin banyak kenangan yg akan dikumpulkan.

cm said...

toknabe>>
CM banyak kenangan dalam hidup....MUNGKIN BOLEH DIBUKUKAN NANTI!
wahh... macam kisah hidup selebriti ..ki..ki..ki..