Followers

Sunday, February 28, 2010

pemantauan pertama!

Kena Observe lagi!!!

Tahun lepas 3 kali kena observe...
yang pertama orang dari kementerian semasa awal persekolahan,
kemudian diikuti dengan dengan Orang dari JPN untuk program e-Pantau,
dah akhir sekali dari Jemaah Nazir Persekutuan.

Agaknya tahun ni CM orang pertama di pantau di sekolah untuk program e-Pantau, JPN.
Walau pun yang memantau hanya GK, tetapi bila disebut nak observe P & P,
memang berdebar habis... akan jadi semua tak kena!
Bermula dengan masuk kelas, proses P&P, sikap & reaksi pelajar yang terlalu senyap.....  tak ada feel langsung!
semuanya macam berlakun.... Seolah-olah berlaku bukan dalam situasi yang sebenar!
Dan semuanya tidak memuaskan hati!!

Bila pemantau keluar, dan CM menyambung proses P & P untuk habiskan waktu.....
baru terasa bermulanya P & P..
Ada reaksi spontan pelajar, ada suara yang menyampuk dan ada yang membuat kelakar..
CM senang mengajar dalam suasana yang sempoi, bukan suasana yang resmi

"Baru keluar suara teacher sebenar"... itu diantara komen pelajar..
Agaknya mereka juga tidak menyenangi suasana sebelumnya...
tak dapat nak bebaskan diri mereka yang sebenar
w/p yang memantau juga adalah guru subjek mereka.

Apa pun, GK sangat telus.... kerana habis saja kelas,
CM terus bertemu & berbincang dengannya!
Proud of her!!!

Adush.... walau pun dah 20 tahun jadi guru... bila sebut ada orang nak observe,
mesti berdebar-debar, mengajar pun macam guru practical semula..

8 comments:

xiiinam said...

He..he..selamat dipantau...

Apatahlagi kalau kelas Rancangan Khas...
Kadang-kadang masuk kelas, dah ada pegawai PPD tertonggok kat belakang ...inilah suka dukanya sekolah sebelah PPD...memang kena update segala perkara...kalau tidak...saja buat cari lah...Tapi....pantau ke tidak, ckLah begitu juga...dah lali..(errrr..buat2 lali je..padahal berdebar dan gelabah dalam hati)

Esok...ckLah memantau orang pulak.....cikgu paraktikum dari UPSI yang ambil kelas ckLah ...cikgu tu pulak yang gelabah...he..he...

xiiinam said...

'..kalau tidak...saja buat cari lah..'



Errr...ayat apa tu...nak kata buat pasal/cari pasal..he..he...

n@m@n said...

nanti saya kena pantau orang yang dah berpuluh tahun mengajar..alahai

lagu mano tuh?

tapi time nk kena observe mmg dub..dab..dub..dab

zino said...

pantau memantau.. bawa bahagia hehe.. ada kaitan ke? hehe

Ibu n Abah said...

CM,
biarpun dah berpuluh tahun mengajar, terkesan juga dengan ayat 'observe'..
tp CM pasti mampu menghadapinya. :-)

mohdandmeriam said...

salam cm. memang berdebar n gelabah bila kena observe tambah2 oleh nazir.dulu nazir hanya mencari kesalahan kita saja ,sekarang mereka banyak membantu n memberi tunjuk ajar agar pnp berkesan.

TokNabe said...

Susah nak buat kerja kalau diperhatikan...... yg biasa elok pun nanti jadi tak elok.

cikgu_math said...

sorry.... tak sempat nak balas komen...terlalu busy...............anyway, thanks