Followers

Monday, February 14, 2011

Bila adam mula kesekolah...( 2 )

Dah masuk enam minggu Adam bersekolah, so far so good, walau pun pantang ada kakak atau abang bercuti kat rumah, maka dia pun terasa ' nak demam '. Bab kerja sekolah... itu cerita kedua!!

3 minggu pertama adalah minggu transisi, minggu ke empat pelajar diasingkan mengikut kebolehan dan Adam terjungkit jauh daripada kelas 'A'manah ke kelas 'G'igih. Kelas pelajar yang tak tahu membaca!! Tapi setakat hari ini kehadiran kesekolah masih 100%.

Petang semalam satu  cerita baru dibawa pulang.

"Adam tak nak bertugas... Adam mana tahu menyapu!"

"Adam buatlah.. lama-lama Adam akan pandai..." CM menjawab.

"Tak nak! Adam tak pandai menyapu", dan akhirnya perkataannya bertukar menjadi tangisan!!!

Alahai..... 8 orang anak CM sebelum ini tak pernah pun menyapu sampah kat rumah semasa berumur 6 tahun, tetapi ianya tidak menjadi issue. Tiba-tiba, bila tiba ke anak yang ke sembilan, tak tahu menyapu pun satu  jadi satu perkara yang amat besar.

Agaknya pagi semalam, dia dimarahi oleh gurunya kerana kelas kotor, dan Adam ini adalah Adam yang keras jiwanya... tidak cuba untuk belajar perkara yang dia tidak minat....

Apa yang boleh  dilakukan???,
hingga sekarang  dia masih belum dapat membaca, tetapi kalau search internet, semua jenis nama Ultraman dia tahu, hanya  dengan melihat  tulisan yang ada di atas skrin komputer... kerana dia adalah peminat ultraman no 1!!

3 comments:

Iskandar Ab. Rashid said...

He'll grow into somebody big. Jangan bimbang.

najwaMazlan said...

hahahha!
adam oh adam.

zino said...

nanti okm la tu.. sama dengan anak saya.. slow starter..