bagusnya Unit Kecemerlangan PMR SIC!Sabtu lepas ada majlis solat hajat, bacaan Yaasin, program Bicara Ilmu dan Ceramah Motivasi untuk pelajar PMR, kemudian petang tadi ada pula majlis konsultasi akademik ibu bapa pelajar calon PMR dengan guru subjek..Penatnya tak terkata...., tetapi banyak kepentingan & pengajarannya, terutamanya bila melibatkan pelajar-pelajar jenis Aiman tak kisah.
Aiman No 1( datang ke meja CMath dengan memeluk lengan ibunya)ibu: macam mana anak saya cikgu?
CM: okeyla...feb test 91%, tapi kalau lebih fokus dalam kelas, boleh meningkat lagi....
ibu: Dia ni main-main ke dalam kelas?
CM: Tak ler main-main sangat, tapi kalau buat kerja , tak ada kesungguhan...buat sambil lewa, tapi dia cepat faham!
Ibu: Tapi dia ni malas, cikgu! Saya beli buku latihan...buku form two baru habis, buku form 3 tak buka pun lagi!
Aiman: he....he..he...Buatlah juga!(Sambil memandang ibunya)
CM:Yelah...dalam kelas pun tak berapa rajin. Kalau rajin, boleh dapat 100% kut!
Aiman: Cikgu target saya 88% jer...saya dah dapat 91%!Kalau cikgu target tinggi...saya dapat tinggi lagi..
CM: Okeylah.....sekarang saya naikkan target awak...daripada 88% ke 100%
Aiman: Ehh...mana boleh cikgu...
Ibu: Eeeeiii...padan ler cik gu kata banyak cakap! ( sambil menepuk belakang anaknya...)
pemerhatian CM: Pelajar cemerlang - tidak ada communication gap antara ibu bapa dan guru.Aiman no 2;(datang ke meja CM dengan arah yang berbeza, ibu kekiri dan anak kekanan)Ibu: Cikgu, anak saya ni merosot sangat! saya tak tahu nak buat apa. Cikgu kelas kata dia selalu tidur dalam kelas...bla...bla...bla...
CM:Dia boleh meningkat lagi.....
Ibu: saya bercerai dengan ayahnya semasa dia berumur 5 tahun. Dia membesar dengan kudrat tangan saya...bla..bla..bla.. Suruh duduk asrama, suruh studi..tapi malas! Masa outing bukannya nak balik rumah, merayau kat Billion...main snooker..bla...bla.bla.... Ayahnya bukannya nak ambil tahu hal anak... semuanya saya
CM:???(Pandang Aiman...merah matanya, mungkin malu dimarah di depan ramai. Tambahan pula mendedahkan masalah keluarga yang mungkin disimpan selama ini.)
CM: Dia okey..InsyaAllah boleh meningkat lagi...orang lain ada yang lagi teruk daripadanya... lagi pun dia duduk kelas terbaik...InsyaAllah dia boleh dapat 8A.
dan bila CM pandang mukanya sekali lagi..dia tersenyum kecil memandang muka cikgunya.. mungkin malu, mungkin sedih.....yang jelasnya tidak ceria.(pengajaran: jangan marah anak-anak di khalayak ramai...dia pun ada maruah. Kalau ada cerita peribadi yang mengaibkan nak berkongsi dengan guru....bercakap secara personal dengan guru... jangan didepan kawan- kawan dan didepan orang lain yang dia tidak kenal.Aiman no 3. (datang ke meja CM dengan bersembunyi di belakang ibunya )CM: Silakan...
Ibu: Macammana dia cikgu!
CM: Tak tahulah...tapi dia terlalu lemah matematik... Dia dapat 8/60 untuk kertas 2 dan 20/40 untuk kertas 1. Kalau kita ajar hari ni, dah boleh buat, tapi besuk lupa balik...
Ibu: Memang dia lambat sikit cikgu... masa sekolah rendah...darjah 3 baru pandai membaca!
CM: Subjek lain okey jer.....ada yang dapat A! agaknya dia dah set tak suka matematik. saya panggil ni pun, supaya kita buat sesuatu, hantar tuition ke...
Ibu: Ya lah..dulu saya yang ajar dia, tapi sekarang ni.....
CM: Saya pernah tanya aiman , kenapa tak tinggal bersama Ibu, Ibukan cikgu matematik!
(celupar betul mulut CM, akhirnya dia tahu yang CM tahu kisah aiman sebenarnya dari aiman sendiri)
Ibu: Tak apalah cikgu....InsyaAllah saya cuba buat sesuatu.
(pemerhatian CM: Aiman memang lemah...ditambah pula tidak ada sokongan keluarga... kerana kedua ibubapanya berpisah. Katanya dia disuruh tinggal bersama bapanya dan ibu tiri kerana bapanya mampu menjaganya (Bapanya ahli perniagaan yang berjaya, tetapi sibuk 24 jam) sedangkan dia lebih suka tinggal dengan ibunya, seorang guru sekolah rendah . sedangkan masa berada disekolah rendah, dia tinggal bersama ibunyaharapnya entri ini tidak dibaca oleh aiman-aiman tak kisah tersebut, kerana nama mereka pun buka Aiman.
kesimpulannya: 1. pelajar bermasaalah sebenarnya ada penyebabnya, kalau kita dapat mencari puncanya, mungkin kita dapat mengatasi masaalah mereka. 2. Jangan terlalu serius dengan pelajar, sehingga mereka tidak ada ruang untuk berkongsi masaalah